Mechanik. Kulisy padoku F1 i tajemnice rywalizacji Recenzja

Mechanik. Kulisy padoku F1 i tajemnice rywalizacji

Okładka

Czy oglądając relacje z Formuły 1 zastanawialiście się kiedykolwiek jak pit-stop wygląda z perspektywy mechaników, którzy uwijają się wokół bolidu walcząc z bezcennym czasem? Pewnie nie, gdyż kibice raczej skupiają swoją uwagę na rywalizacji kierowców – przecież to ich nazwiska widnieją w klasyfikacjach i nagłówkach gazet.

Mechanicy, choć zwykle anonimowi i schowani za kaskami to przebywają w samym centrum wydarzeń świata królowej sportów motorowych. I mają naprawdę sporo do opowiedzenia, o czym możemy się przekonać sięgając po książkę „Mechanik. Kulisy padoku F1 i tajemnice rywalizacji”.

„Zawodnicy walczyli koło w koło, niemal nie starczało nam odwagi, aby na to patrzeć.”

Marc „Elvis” Priestley przez kilka lat był mechanikiem i członkiem załogi McLarena. Pracował z Davidem Coulthardem, Kimim Räikkönem, Lewisem Hamiltonem, czy też Fernando Alonso. Już po odejściu z zespołu napisał książkę, w której ujawnia kulisy Formuły 1. „Mechanik” to pozycja pełna anegdot i informacji z pierwszej ręki. Niezwykle intrygująca i wciągająca lektura. Książka idealna dla każdego, kto chce poznać ten sport z nieco innej perspektywy.

„Dramat i ekscytacja w Formule 1 kompletnie odmieniły moje życie. Kochałem to całym sobą.”

Czytając „Mechanika” poznacie prawdziwy świat F1. Jego blaski i cienie. To, co widzimy co weekend na ekranach telewizorów jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Marc nie koloryzuje, a jego opowieść jest bardzo autentyczna. Ukazuje rzeczywistą twarz dyscypliny. Przedstawia świat kierowców, ale co ciekawsze codzienność całego zespołu, który stoi za sukcesem pojedynczego człowieka. „Elvis” zabierze was zarówno do fabryki i garażu McLarena, jak i na szalone imprezy, niejednokrotnie kończące się skandalicznymi wybrykami członków ekipy. Wraz z nim ponownie przeżyjecie emocje wyścigów i ujrzycie pit-stop oczami mechanika. To szalenie barwna książka, którą czyta się z niepohamowaną przyjemnością.

„W tamtym okresie w tej dyscyplinie zasady moralne zupełnie się nie liczyły, a ekipy wykonujące pit stopy w czasie wolnym wyczyniały poza torem niestworzone rzeczy.”

„Elvis” sporo miejsca poświęca kierowcom Formuły 1, co z pewnością zainteresuje każdego fana tej dyscypliny. Czytając jego relacje poznacie szczegóły konfliktu – a właściwie wojny – pomiędzy Lewisem Hamiltonem a Fernando Alonso. Priestley przedstawia zakulisowe gierki Hiszpana. Zdradza również jak spór kierowców wpłynął na zespół McLarena.

Ponadto dowiecie się, na co zawsze skarżył się David Coulthard, jak F1 zmieniła Kimiego Räikkönena oraz jak Fin reagował na kolejne awarie bolidu. Odkryjecie, czym różniła się rola kierowcy F1 w czasach, gdy Priestley był mechanikiem od tego, jak to wygląda obecnie. Przeczytacie, który kierowca regularnie dopytywał ile okrążeń ma dany wyścig zaledwie chwilę przed startem, czy też, kto podczas świętowania mistrzowskiego tytułu wypadł przez okno.

„Nie raz miałam okazję widzieć, jak F1 zmienia naturę ludzi w ciągu zaledwie kilku miesięcy.”

Formuła 1 to bez wątpienia dyscyplina, w której niezwykle ważną rolę odgrywają wszelkie nowości techniczne. Poszczególne ekipy prześcigają się w kolejnych ulepszeniach bolidów. Czytając książkę dowiecie się zatem, jakie innowacje stosowano w McLarenie, jak sprawdzał się suchy lód w kokpicie bolidu, czy też dlaczego kombinezony zaprojektowane przez Agencję Kosmiczną zupełnie się nie przyjęły.

Ponadto Marc ujawnia, jak poszczególne ekipy szpiegowały siebie nawzajem. Zdradza sposoby ukrywania przed rywalami rewolucji zastosowanych w bolidach. Opisuje również, w jaki sposób na jaw wyszła afera szpiegowska dotycząca pozyskania dokumentacji technicznej samochodu Ferrari przez pracownika McLarena, która zakończyła się gigantyczną karą finansową.

„Wzajemne szpiegowanie się stanowiło codzienność wszystkich ekip.”

Dzięki lekturze dość dobrze poznacie także wieloletniego, byłego już szefa zespołu McLarena – Rona Dennisa. Priestley przybliża jego sylwetkę. Opowiada o wysokich standardach, różnych dziwactwach, czy też irytujących procedurach, z którymi mechanicy musieli zmagać się, na co dzień. Wspomina nawet jak ekipa Renault garażująca obok McLarena wspierała sąsiadów, gdy ich szef wprowadzał kolejne absurdalne zasady.

„Presja jest olbrzymia, a margines błędu zerowy.”

Co czuje mechanik stojący w alei serwisowej, gdy kierowca zbliża się do niego z prędkością 100 kilometrów na godzinę? Który wyścig nazywany jest „klejnotem w koronie F1”? Który zespół wynajął 80 tysięczny stadion piłkarski w Sao Paulo na miejsce przyjęcia zamykającego sezon?

Wraz z „Elvisem” przeżyjecie emocje pit-stopu. Zajrzycie do fabryki i garażu McLarena. Pójdziecie na imprezę z Schumacherem. Ta książka to bez wątpienia prawdziwa gratka dla fanów F1! Gdy przeczytacie ostatnią stronę będziecie żałować jedynie tego, że to już koniec.

„Patrzyłem, jak samochód znajdujący się pod moją opieką rozpada się na ostatnim okrążeniu wyścigu, który przecież mieliśmy wygrać.”

Anna Hombek