Strategiczny sukces

Real Madryt. Strategia sukcesu

7.6

Strategiczny sukces

Recenzja książki Stevena G. Mandisa

Strategiczny sukces

Okładka

Real Madryt od lat kroczy od zwycięstwa do zwycięstwa poprzez realizację strategii, która przed laty powstała w pokoju Santiago Bernabeu, a ukształtowała się przez wieki pośród klubowych korytarzy. Strategia sukcesu, bo tak niewątpliwie można ją nazwać, stała się inspiracją do stworzenia analizy istnienia madryckiego zespołu.

14 marca 2017 roku Dom Wydawniczy Rebis opublikował na polskim rynku literatury sportowej polskie tłumaczenie książki Stevena G. Mandisa, poświęconej działalności „Królewskich”. „Real Madryt. Strategia sukcesu” to rzetelne – pełna statystyk, anegdot i wszelkiego rodzaju liczb – opracowanie na temat tego, jak hiszpańska ekipa stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej dochodowych marek w świecie sportu.

Publikacja rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem, w którym motywem przewodnim jest historyczna La Decima, czyli dziesiąty triumf w rozgrywkach Champions League po pokonaniu lokalnego rywala. Po tym niedługim wstępie zaczyna się zaś właściwa część opowieści, którą autor dzieli na dające się wyodrębnić okresy, nazywane przez niego umownie „Galacticos” z poszczególnymi numerami – 1.0 (lata 1955-1960), 2.0 (2000-2006), 3.0 (2009-2014) i 4.0 (2015 do teraz). Jak zauważa również na pierwszych stronach, książka wydawana była pierwotnie z myślą o rynku amerykańskim, w związku z czym często wyjaśnia czytelnikom pewne oczywiste zasady i przepisy, które europejskim fanom piłki nożnej są doskonale znane.

Książka – pomimo barw na okładce – nie wybiela Realu. Choć sam klub był zaangażowany w jej tworzenie, nie podlegała ona autoryzacji, w związku z czym zawarte w niej informacje są takie, jak chciał je przedstawić Mandis. Otrzymujemy w ten sposób analizę drogi, którą pokonał klub, by z bankruta w półtorej dekady wznieść się na finansowy szczyt.

Rola Makelele według autorów „Futbonomii” i niniejszej książki

Wśród wielu analiz, w książce znaleźć można wiele trafnych i interesujących spostrzeżeń. Nie może być inaczej, skoro autor – podobnie jak Simon Kuper i Stefan Szymanski w „Soccernomics” – inspirował się przy jej tworzeniu chwaloną przez wielu publikacją „Moneyball”. Dowiadujemy się zatem, że „kluby MLB i NBA mogą mieć pokusę, by się podkładać, czyli celowo przegrywać, aby mieć szanse na lepszy wybór w trakcie draftu. (…) Europejskim klubom piłkarskim znacznie bardziej zależy na wygrywaniu, ponieważ od tego uzależniony jest ich awans lub spadek w lidze.” Między innymi w taki sposób Mandis wyjaśnia  potencjalnym nabywcom książki w USA różnice pomiędzy rozgrywkami na różnych kontynentach.

Według jego analiz, Ronaldo i Messi są podczas meczu przy piłce ok. 20 razy, za każdym razem przez raptem 3 sekundy, co daje łącznie zaledwie minutę na spotkanie. 1% czasu gry, 60 sekund – kiedy zatem mają czas na tę całą magię, którą oczarowali świat?

„Real Madryt. Strategia sukcesu” to świetna lektura uzupełniająca dla każdego fana hiszpańskiego zespołu, która przybliża dzieje „Królewskich” nie w sposób historyczny a statystyczny, próbując znaleźć odpowiedź na kroki podejmowane przez wieki w związku z zarządzaniem organizacją sportową. Dzięki takiemu podejściu jej obecność na półce nie powinna ograniczyć się wyłącznie do regałów należących do fanów tytułowego zespołu. Książka Mandisa w pewnym stopniu jest bowiem  analizą całego europejskiego futbolu, nadając publikacji unikatowy charakter.

Krzysztof Baranowski

Książka została przekazana do recenzji przez wydawcę.