Artykuł zewnętrzny: Wydanie własnej książki – dzięki self-publishingowi

Wiele osób marzy, aby zaistnieć w świecie literackim. Standardowa droga wydawnicza – wysyłanie swojego dzieła do różnych oficyn – nie zapewnia gwarancji sukcesu, a więc tylko nieliczni mają szansę, aby zobaczyć swój tytuł na półce w księgarni. Na szczęście są inne sposoby, żeby to się udało – selfpublishing! Na czym to polega?

Self-publishing – co to takiego?

To sposób wydawania i dystrybuowania literatury, nad którym pieczę sprawuje autor. Z tego tytułu ponosi wszelkie koszty, choć czasem dzieli te obowiązki razem z wydawcą. Są różne sposoby “samopublikowania” (polska nazwa self-publishingu), bo jeśli chcemy maksymalnie obniżyć wydatki, możemy zdecydować się na publikację elektroniczną, poprzez stronę internetową lub bardziej profesjonalnie – w formie e-booka.

Możemy jednak podejść do tego bardziej ambitnie, ale i przyszykować większy budżet, decydując się na wydanie wersji papierowej. Koszty oczywiście tu wzrastają, lecz nie tak drastycznie, jak niektórym może się początkowo wydawać. Warto poznać szczegóły, odwiedzając serwis Wydać Książkę, gdzie znajdziemy wszystkie przydatne informacje, które rozwieją nasze wątpliwości związane z tematyką self-publishingu.

Self-publishing długą ma historię

Krytyczni wobec zjawiska samopublikowania twierdzą, że to pójście na łatwiznę, dziwny wymysł, z którego korzystać mogą nawet ci mniej uzdolnieni. Takie opinie świadczą jednak o braku znajomości historii self-publishingu, ponieważ nie jest to zjawisko nowe. Popularne było już w XIX wieku, a najbardziej znane dzieła wydane własnym sumptem, to “Tristram Shandy” Laurence’a Sterne’a, “Między Aktami” Virgini Woolf czy “A Lume Spento” Ezry Pounda.

Co więcej, tak wydawali swoje książki tacy wybitni pisarze, jak Jane Austen, Mark Twain, Marcel Proust, Edgar Allan Poe czy George Bernard Shaw. Z polski autorów wymienimy Juliusza Słowackiego (który wszystkie swoje dzieła wydał na własny koszt), Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredrę czy Witolda Gombrowicza (opublikowali tym sposobem niektóre swoje książki).

Self-publishing – dlaczego warto?

Głównie z tego powodu, że autor – od początku do końca – ma pełną kontrolę nad tym, jaką formę i wygląd przybierze publikacja. Nie jesteśmy więc ograniczani żadnymi obostrzeniami dotyczącymi zdjęć czy ilustracji. Równie ważne też jest to, że autor może więcej zarobić na sprzedaży swojej książki, bo nie wiążą go zobowiązania wobec wydawcy. Sam też decyduje o tempie publikowania książki oraz o tym, z jakich kanałów dystrybucji chce skorzystać. W dzisiejszych czasach, gdy praktycznie każdy ma dostęp do internetu, stwarza to ogromne możliwości, aby jeszcze lepiej i skuteczniej wypromować swoją publikację.

Jeśli więc marzymy, by zaistnieć na rynku literackim, warto pomyśleć o self-publishingu, bo to najszybsza droga do spełnienia tych planów.